Wat is een beroepsfout?
Maar eerst: wanneer maakt een advocaat eigenlijk een beroepsfout? We spreken van een beroepsfout bij ‘een fout, nalatigheid of onzorgvuldigheid in de beroepsuitoefening’. Waar moet je dan in het geval van een advocaat aan denken?
- het missen van een termijn
- een fout in een contract
- het dagvaarden van de verkeerde partij
- het laten verjaren van een vordering
- het verkeerd instrueren van de deurwaarder
Uit rechtspraak blijkt wel dat er sprake moet zijn van ‘een duidelijk ondermaats optreden’. Als je als cliënt niet tevreden bent over de uitkomst van een zaak, wil dat dus nog niet zeggen dat er sprake is van een beroepsfout.
Is er wel sprake van een beroepsfout en lijdt jij daardoor schade? Dan is de advocaat daarvoor aansprakelijk. Dit noemen we ‘beroepsaansprakelijkheid’. Advocaten zijn hiervoor verzekerd via een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Beroepsfout van je advocaat: wat nu?
1. Praat erover met je advocaat
Als je merkt dat er iets misgaat, bespreek dan het probleem eerst met je advocaat. Misschien kan hij het probleem zelf oplossen of een oplossing bieden waardoor de schade kan worden voorkomen of beperkt. Vraag in dat geval ook om een schriftelijke bevestiging van de afspraken die je met elkaar maakt en zorg dat alle communicatie schriftelijk verloopt.
Kom je er met de advocaat zelf niet uit? Dan kan je ook terecht bij het kantoor. Ieder advocatenkantoor heeft namelijk een klachtenprocedure en een klachtenfunctionaris. Je advocaat kan je hier meer over vertellen, maar de klachtenregeling staat ook altijd op de website van het kantoor.
2. Neem contact op met de deken
Als je er met je advocaat en/of het kantoor niet uitkomt, kun je ook contact opnemen met de deken van het arrondissement waar de advocaat kantoor houdt. De deken is een onafhankelijke toezichthouder voor advocaten en kan je adviseren over eventuele vervolgstappen. Gaat het niet alleen om een beroepsfout, maar ook om mogelijk laakbaar handelen, kun je eventueel een tuchklacht indienen bij de lokale Orde van Advocaten.
3. Schakel een advocaat in
Als je schade hebt geleden door de beroepsfout van je advocaat, is het verstandig om een advocaat in te schakelen om je te helpen bij het indienen van een schadeclaim. De advocaat kan je adviseren over de te nemen stappen, je helpen bij het bepalen van de omvang van de schade en bij het onderhandelen met de aansprakelijke partij.
4. Start een procedure
Als het niet mogelijk is om een oplossing te vinden, kun je ervoor kiezen om een rechtszaak te starten. Dit is vaak wel een langdurig en kostbaar proces. Het is dus verstandig om dit alleen te doen als er geen andere mogelijkheid meer is. Schakel dus altijd zo snel mogelijk een advocaat in om je hierbij te helpen.
In elk geval is het belangrijk om tijdig actie te ondernemen wanneer je merkt dat je advocaat een beroepsfout maakt. Je kunt dan mogelijk nog voorkomen dat er schade ontstaat en in het uiterste geval kun je ervoor zorgen dat de schade wordt vergoed. Zorg er ook voor dat je altijd goed bijhoudt welke stappen je zet, zodat je later altijd kunt terugvallen op deze informatie.
Vragen over beroepsfout advocaat?
Denk jij dat jouw advocaat een beroepsfout heeft gemaakt? En heb je hier vragen over ? Of wil je weten wat je mogelijkheden zijn? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op, ik help je graag.
Terug naar het overzicht